Розділи сайтуВхід на сайт
Увійти Зареєструватися
Популярні статтіТеґиЦитата дня
Останні коментарі
Пошук по сайтуСвятковий календарЗараз на сайтіНа сайті 14 гостей та відсутні користувачі |
Загадки на уроках української мовиНа уроках рідної мови використовую загадки для розвитку в дітей кмітливості, уміння зіставляти, в звичайному бачити прекрасне, привабливе, гарне і таємниче. Загадка найбільше зацікавлює дітей, коли вона стає відправним моментом для бесіди про тварину, подію, явище, для того, щоб учні здогадалися, яку нову тему вивчатимуть, щоб закріпити слова із словника, для логічних вправ і класифікації предметів. Отже, в будь-якому випадку загадка на уроці допомагає справі виховання, навчання, розвитку мовлення і мислення дітей.
Так, уже в добукварний період, пояснюючи дітям правила користування олівцем, зошитом, книжкою, говорячи для чого необхідно навчатись грамоти, користуюсь такими загадками: Не сорочка, а зшита, не кущ, а з листочками (зошит). Снігові поля, чорні граки, хочеш бути розумним – бери та вчи (книжка). Під час навчання грамоти відгадка може стати тим словом, у якому виучуваний звук у найзручнішій позиції. Завдання: 1.Послухайте загадки, відгадайте їх, вимовте слово, в якому ви почули тільки-но вивчений звук: Без рук, без ніг, а всіх кладе на постіль. (сон) Хто завжди правду каже? (Дзеркало)
2.Відгадайте загадки і скажіть, на якому місці в слові-відгадці знаходиться вивчений звук [к]: Хоч не шию я ніколи, та голок завжди доволі.(Їжак) Біла лапка, чорна лапка по дереву скаче. (Сорока) Не звір, не птиця, а хвіст як спиця. (Комар)
3.Вимовте звуки, якими різняться ці слова: На неї птах сідає, Вона його гойдає, А г на б змінить – Звірятком стане вмить. (Гілка – білка)
Щоб сприйняття спільнокореневих слів було активним, не варто пропонувати дітям готових слів для виділення спільної частини, краще дібрати їх разом з учнями в ході виконання завдання. Наприклад, пропоную гру ”Заповни клітинки”. До слів-відгадок треба дібрати спільнокореневі і вписати їх у клітинки. Аналізуючи ці слова учні вказують на їх лексичне значення, за допомогою чого вони утворені та відмічають чергування голосних та приголосних звуків у коренях. Завдання: Відгадайте загадки. До слів-відгадок доберіть спільнокореневі, запишіть їх. Поясніть чергування голосних і приголосних звуків у коренях.
Маю плаття зелененьке,
Гнучкі, ніжні віти,
Білу кору, стан тоненький.
Як я звуся, діти?
(Береза.Ще:берізка,березень,березовий,березневий).
Під дубочком народився,
Парасолькою накрився,
Може б, з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав.
(Гриб.Ще: грибок, грибник, грибний, грибниця)
Що у світі найбагатше?
Що у світі найжирніше?
Що у світі найситніше?
(Земля.Ще: земелька, земельний, заземлення, приземлитися, землероб).
Летіла птиця по синьому небі,
Розпустила крила і сонце закрила.
(Хмара.Ще:хмарка, хмаринка, хмарний, хмарно, нахмарилося).
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала.
Він на землю міцно ліг,
Називають його…(Сніг. Ще:сніжок, снігур, сніжка,сніжна, сніговик, сніжинка).
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила,
Пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте, хто вона,
Бабуся чепурна?
(Зима.Ще:зимонька, зимовий, зимувати,озимина).
|
Коментарі
Стрічка RSS коментарів цього запису