Вхід на сайт 

Увійти Зареєструватися

Вхід до облікового запису

Username
Пароль *
Запам'ятати мене

Створити обліковий запис

Поля помічені зірочкою (*) є обовязковими для заповнення.
Name
Username
Пароль *
Підтвердження паролю *
Електронна адреса *
Підтвердження електронної адреси *

Цитата дня 

Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом. Ліна Костенко

Останні коментарі 

  • Катерина_ 03.11.2015 01:26
    Олександра, цілком з вами згодна. Моїй дочці 4,5р.і наш улюблений журнал "Пізнайко".Хоча купляли й ...

    Детальніше...

     
  • Єжи 27.10.2015 08:53
    Передплата на 2016 рік стартувала...ht tp://presa.ua/r avlik.html?___S ID=U «Равлик» - журнал для ...

    Детальніше...

     
  • sonia7 16.10.2015 15:07
    dcthdfgmdncf, dvf fgfjvfgkgvbckmf kjb th fghbgahdfk r ng grtbn gttgvn fcfb tg tflgkhjfbdff vvf ...

    Детальніше...

Пошук по сайту 

Святковий календар 

Зараз на сайті 

На сайті 22 гостей та відсутні користувачі

Вивчаємо будову слова (завдання)




Опановуючи розділ “Будова слова”, учні початкових класів одержують практичне уявлення про основу і закінчення, вчаться виділяти в основі значущі частини (корінь, суфікс, префікс).

Разом з тим школярі спостерігають за роллю суфіксів і префіксів у творенні нових слів, дізнаються про основне джерело поповнення нашої мови новими словами. При опрацюванні цього розділу приділяю увагу тому, щоб діти самостійно відкривали способи творення слів, усвідомлювали походження окремих з них. Створюю оптимальні умови для усвідомлення взаємозв’язку між лексичним значенням слова та його морфемною будовою, цілеспрямовано керую збагаченням словникового запасу, вдосконаленням орфографічних навичок. Тому для опрацювання розділу використовую вправи для самостійної, групової, індивідуальної роботи. Тексти мають природниче спрямування і дають змогу здійснювати екологічне виховання на уроках української мови. Виконуючи завдання, школярі не лише ознайомлюються зі способами словотворення, а й збагачують свої знання про навколишній світ. Віршовані тексти допомагають дітям зрозуміти красу, багатство української мови, її виразність, чарівність рідної природи.

На основі узагальнення способів словотворення спонукаю учнів практично зрозуміти, що кожній групі слів (частинам мови) характерні свої словотворчі засоби.

Завдання:

1.Знайдіть у тексті спільнокореневі слова, поставте до них запитання. Що вони означають? Виділіть у них спільну частину.

Рано на світанку

Вибігла я з хати - 

Весноньку – веснянку

Буду зустрічати.

Квіточок весняних

Я букет несу –

Хай вплете весна їх

У свою косу.

( Г. Бєлова)

2. Спільнокореневі слова випишіть парами у стовпчик. Що означають слова у лівій і правій колонці? За таким зразком самостійно доберіть назви тварин та їхніх малят.

Хто чий синочок

У кита синочок –

Китеня.

У слона синочок –

Слоненя.

В їжачка синочки –

Їжачатка.

( А. Кисельов )

3.Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть у них основу та закінчення. В основі виділіть корінь.

Прилетіли шпаки

Прилетіли шпаки,

Прилетіли весну зустрічати.

У шпаківнях нових

Скоро будуть у них

Жовтороті малі шпаченята.

(Г. Бойко)

4.Випишіть спільнокореневі слова. Чому Велика Ведмедиця написано з великої букви?

У словах заблудили, прийшли виділіть позначкою префікс, усно доберіть до них спільнокореневі.

Не віз, не колісниця,

Не контури ковша,

Велика Ведмедиця,

Маленьке ведмежа.

В снігах вони бродили,

На айсбергах пливли,

В небі заблудили:

Додому не прийшли.

5.Випишіть слова з префіксами в одну колонку, доберіть до них протилежні за значенням. Префікси виділіть.

Гуси пролетіли

Пролетіли знову гуси

Над долиною,

Над туманом сивовусим,

Над калиною.

Пролетіли сумовито

Над озимкою,

Понесли на крилах літо

Невидимкою.

(П. Сингаївський)

6. Відшукайте у тексті слова з префіксами, випишіть їх, префікси виділіть позначкою. Усно придумайте по два-три слова з такими ж префіксами. До якої частини мови належать ці слова?

Осінь

Осінь обтрусила

Яблука доспілі –

Відпочить присіла

На пеньочку в лісі.

Поправля хустинку

Стомлено рукою,

А гриби з торбинки

Сипляться додолу. 

(А. Коваль ) 

7. У виділених словах знайдіть суфікс. Скажіть, де він стоїть (щодо кореня) і для чого вживається. Доберіть до кожного слова по 2-3 спільнокореневих. 

Лісова колиска

Стежка, озеро, стіжок- 

Все у падолисті. 

І в гніздечку для пташок

Задрімав сухий листок,

Наче у колисці.

(В.Скомаровський)

8. Випишіть пари спільнокореневих слів, виділіть у них корінь і суфікс. За допомогою яких суфіксів утворені слова на означення малят птахів та звірів? Що спільного у словах перепелиця, телиця?

Перепелиця

І перепеленя,

Телиця

І теля

Ішли туди,

Тепер відтіля.

9. Випишіть спільнокореневі слова. Що вони означають? Як утворилися? Якого значення надають їм суфікси?

Дощ на тоненьких ніжках,

В шапці своїй волохатій,

У дворі пострибавши трішки,

Постукав у віконце – до хати.

Я б віконце відчинила,

Дощика я б впустила.

Та чи дозволить мати

Гостя у вікно впускати?

10. Випишіть з тексту слова з префіксами разом із залежними словами. Поставте до них запитання. Що вони означають? Виділіть у них префікс. Як довести, що це префікси? До виділених слів доберіть споріднені.

Відшуміло літо

Стиглими хлібами.

На пташиних крилах

Відлетіло вдаль.

Під вікном берізка

Розпустила коси,

І летять у вирій

Сірі журавлі.

(С.Федченко)

11. Випишіть спільнокореневі слова, виділіть у них основу і закінчення. Чим відрізняються слова журавлі і журавлики? Як довести, що у словах збирають, залишилось префікс за- ? Знайдіть у тексті ще слова з префіксом. До якої частини мови вони належать?

Лелеки

Журавлі курличуть,

Забирають літо

І несуть з собою

У чужі краї.

Не спішіть, журавлики,

Гляньте –

Недогріте

Залишилось поле

В рідній стороні.

(М. Кулик)

12. Знайдіть у тексті слова з префіксами, випишіть їх, виділіть префікси. До слів поставте запитання. До якої частини мови вони належать?

На зеленому листі

Посміхнеться суниця,

Вишня вдягне намисто,

І достигне пшениця.

Теплий дощик проллється,

Заколоситься жито,

Вся земля засміється,

Прийде радісне літо.

13. Доберіть слова,основи яких мають:

  • Тільки корінь;
  • Корінь і суфікс.

Снігурі

Подивіться: у дворі

В чорних шапках снігурі.

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки.

Значить сніг і холоди

Наближаються сюди.

Снігурами через те

Їх тепер і ви звете.

14. Випишіть у ліву колонку слова зі зменшувально-пестливим значенням, а в праву – без нього. Виділіть суфікси.

Чарівна книжечка

Маю книжечку невеличку,

В ній живе руда лисичка

Та колючий їжачок,

Та соломяний бичок,

І зайчисько-вуханець,

І цвіркунчик-співанець.

(Х.Керита)

 

Автор статті: Полтавець Ірина Миколаївна




Додати коментар


Захисний код
Оновити